نشانه های حتمی ظهور امام عصر
دربارة هر يک از نشانههای حتمی ظهور توضيح دهيد!
دربارة هر يک از نشانههای حتمی ظهور توضيح دهيد! همان گونه که پيش از اين ياد شد، از روايات استفاده میشود که پنج حادثة مهم از نشانههای حتمی ظهور و قيام حضرت مهدی عجل الله فرجه است. اگر چه برخی نشانهها را به گونهای تعريف کردهاند که ناگزير میبايست گفت همة آنها پيش از ظهور حضرت رخ خواهد داد، به نظر می رسد اينگونه نيست؛ بلکه بعضی هم زمان و بعضی پس از ظهور است. از اين رو نگارنده مناسب تر می داند به جای نشانههای ظهور از عنوان نشانههای قيام استفاده شود، تا اين اشکال که، چگونه ممکن است نشانه چيزی مؤخر بر آن چيز باشد، به وجود نيايد. مؤيد اين ديدگاه اين است که در اغلب رواياتی که نشانهها را گفته، سخن از قيام حضرت است، نه ظهور آن حضرت. مهمترين اين تعبيرها همان تعبير «خمس قبل قيام القائم» است. در اينجا درباره نشانههای حتمی اشارهای میشود: 1. خروج سفيانی؛ در روايات آمده پيش از قيام حضرت مهدی عجل الله فرجه ، مردی از نسل ابوسفيان در منطقه شام خروج میكند و با تظاهر به دين داری، گروه زيادی از مسلمانان را فريب میدهد و بخش گستردهای از سرزمينهای اسلامی را به تصرف خود در میآورد. او بر مناطق پنج گانه ـ شام، حمص، فلسطين، اردن، قنسرين و منطقه عراق ـ سيطره میيابد و در كوفه و نجف، به قتل عام شيعيان میپردازد و برای كشتن و يافتن آنان جايزه تعيين میكند [1]مدت حكومت او نه ماه است.[2] وی آن گاه كه از ظهور حضرت حجّت علیه السلام آگاه میگردد، با سپاهی عظيم به جنگ وی میرود و در منطقه «بيداء» (بين مكه و مدينه) با سپاه امام علیه السلام برخورد میكند و به امر خدا، همه لشكريان وی ـ به جز چند نفر ـ در زمين فرو میروند و هلاك میشوند.[3] دربارة اين كه سفيانی كيست؟ و چه ويژگیهايی دارد؟ و چگونه خروج میكند؟ و... چندان سخن روشنی در دست نيست. از برخی روايات استفاده میشود که نام وی عثمانبن عنبسه و از خاندان ابوسفيان است.[4] برخی بر اين باورند که سفيانی فرد مشخصی نيست؛ بلكه فردی است با ويژگیهای ابوسفيان كه در آستانه ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه به طرف داری از باطل، خروج میكند و مسلمانان را به انحراف میكشاند. در حقيقت، ابوسفيان، به عنوان سرسلسله سفيانيان، سمبل و نماد پليدی است. او غارتگری بود كه با رباخواری، زورگويی و چپاول اموال مردم، ثروتهای هنگفتی به چنگ آورده بود و از راه فريب و استثمار تودههای ستم كشيده و ترويج خرافات و دامن زدن به نظام طبقاتی جاهلی، قدرت فراوانی کسب کرده بود. ابوسفيان، به عنوان سردمدار شرك، بت پرستی و سرمايه داری طاغوتی، هر نوع حركت و جنبشی را كه دم از عدالت، برادری و آزادی میزد، دشمن شماره يك خود میدانست و با قدرت تمام در برابر آن به مبارزه برمیخاست.[5] بنابراين، در حقيقت سفيانی يك جريان است، نه يك شخص. سفيانی جريان باطل در بستر تاريخ است. بر فرض هم كه سفيانی را از نسل ابوسفيان بدانيم، اشكالی پديد نمیآيد و واپسين مهره اين زنجيره، همان سفيانی است كه در آستانه ظهور قائم عجل الله فرجه خروج میكند. 2. خَسْف به بَيْداء؛ از روايات نشانههای ظهور استفاده میشودکه فرو رفتن در سرزمين بَيْداء ـ كه از آن به «خسف به بيداء» ياد شده است ـ از نشانههای حتمی ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه شمرده شده است. اين نشانه در احاديثی كه درباره سفيانی سخن گفتهاند، فراوان ذكر شده است.[6] «خَسْف» در لغت به معنای فرورفتن و پنهان شدن است و «بَيداء» نام سر زمينی بين مكه و مدينه است.[7] منظور از «خسف به بيداء» آن است كه سفيانی با لشكری عظيم به قصد جنگ با حضرت مهدی علیه السلام عازم مكه میشود، اما در بين مكه و مدينه ـ در محلی كه به سرزمين «بيداء» معروفاست ـ بهگونهای معجزه آسا، به امر خداوند، در دل زمين فرو میروند. روايات بسياری ـ از اهل سنّت و شيعه ـ این نشانه را يكی از نشانههای حتمی ظهور ياد کرده اند.[8] امام باقر علیه السلام در بخشی از يك روايت مفصل فرمود: «... و سفيانی گروهی را به مدينه روانه كند و مهدی از آن جا به مكه رخت بربندد وخبر به فرمانده سپاه سفيانی رسدكه مهدی علیه السلام به سوی مكه بيرون شده است. پس او لشكری از پی آن حضرت روانه كند، ولی او را نيابد تا اين كه مهدی علیه السلام با حالت ترس و نگرانی بدان سنّت كه موسی بن عمران داشت، داخل مكه شود.» آن گاه آن حضرت در ادامه فرمود: «فرمانده سپاه سفيانی در صحرا فرود میآيد، پس آوازدهندهای از آسمان ندا میكند كه «ای دشت، آن قوم را نابود ساز!» پس آن نيز ايشان را به درون خود میبرد و هيچ يك از آنان نجات نمیيابد مگر سه نفر...».[9] 3. خروج يمانی؛ يكی ديگر از نشانههای حتمی ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه ، خروج سرداری از اهل يمن است كه مردم را به حق و عدل دعوت میكند. در کتابهای شيعه، روايات فراوانی در اين باره وجود دارد؛[10] به گونهای كه برخی آنها را مستفيض دانستهاند.[11] امام باقر علیه السلام در اين باره فرمود: «... خروج سفيانی و يمانی و خراسانی در يك سال و يك ماه و يك روز واقع خواهد شد؛ با نظام و ترتيبی هم چون نظام يك رشته كه به بند كشيده شده است. هر يك از پی ديگری [میآيد] و جنگ قدرت و هيبت از هر سوی فراگير میشود. وای بر كسی كه با آنان دشمنی و ستيز كند! در ميان پرچمها، راهنماتر از پرچم يمانی نباشد كه آن پرچم هدايت است، زيرا دعوت به صاحب شما میكند و هنگامی كه يمانی خروج كند، خريد و فروش سلاح برای مردم و هر مسلمانی ممنوع است. چون يمانی خروج كرد، به سوی او بشتاب كه همانا پرچم او پرچم هدايت است. هيچ مسلمانی را روا نباشد كه با آن پرچم مقابله كند. پس هر كس چنين كند او از اهل آتش است، زيرا او به سوی حق و راه مستقيم فرا میخواند».[12] اگر چه به جزئيات و چگونگی قيام و خروج يمانی، اشاره نشده است، از نشانههای حتمی ظهور به شمار می آید. 4. قتل نَفْس زَكيَّه؛ «نفس زكيّه» يعنی، فرد بیگناه، پاك، كسی كه قتلی انجام نداده است و جرمی ندارد.[13] از روايات استفاده مي شود در آستانه ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه در گيرودار مبارزات زمينه ساز انقلاب مهدی علیه السلام ، فردی پاك باخته و مخلص، در راه امام علیه السلام میكوشد و مظلومانه کشته می شود. اين رخداد عظيم، طبق بيان روايات، بين ركن و مقام ـ در بهترين مكانهای زمين ـ اتفاق میافتد. فرد يادشده از اولاد امام حسن مجتبی علیه السلام است.[14] 5. ندای آسمانی؛ «ندا» در لغت به معنای بلندشدن صدا و ظهور آن است و گاهی فقط به صدا اطلاق میشود[15]. در اينجا منظور از ندای آسمانی، صدايی است كه در آستانه ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه از آسمان شنيده میشود، و همه مردم آن را میشنوند.[16] رواياتی كه دربارة اين نشانهها از طريق شيعه و سنّی رسيده، فراوان بلكه متواتر است.[17] امام باقر علیه السلام در اين باره میفرمايد: «نداكنندهای از آسمان، نام قائم را ندا میكند، پس هر كه در شرق و غرب است، آن را میشنود. از وحشت اين صدا، خوابيدهها بيدار، ايستادگان نشسته و نشستگان بر دو پای خويش میايستند. رحمت خدا بر كسی كه از اين صدا عبرت گيرد و آن را اجابت كند، زيرا صدای نخست، صدای جبرئيل روح الامين است».[18] از مجموع رواياتی که در اين باره وجود دارد، میتوان چند نكته را استفاده كرد: 1. «ندای آسمانی»، از نشانههای حتمی ظهور شمرده شده است و شيخ طوسی، نعمانی، شيخ مفيد، شيخ صدوق، و... به حتمی بودن آن اشاره كردهاند.[19] 2. اين صدا از آسمان شنيده میشود؛ به گونهای كه همه مردم روی كره زمين ـ در شرق و غرب ـ آن را میشنوند و به خود میآيند. از برخی روايات استفاده میشود كه هر جمعيتی آن صدا را به زبان خود خواهد شنيد.[20] 3. محتوای اين پيام آسمانی، دعوت به حق و حمايت و بيعت با حضرت مهدی عجل الله فرجه است.[21]
[8] . شيخ کلينی, الكافی، ج 8، ص 310، ح 483؛ شيخ صدوق, الخصال، ج1، ص303، ح82؛ نعمانی, الغيبة، ص257، ح15.
[18] . «يُنادِي مُنادٍ مِنَّ السَّماءِ بِاسْمِ القائِم، فَيَسْمَعُ مَنْ بِالْمَشْرِقِ وَمَنْ بِالمَغْرِبِ، لايَبْقی راقِدٌ اِلّا اِسْتَيْقَظَ، وَلا قائِمٌ اِلاَّ قَعَدَ، وَلا قاعِدٌ اِلاَّ قامَ عَلی رِجْلَيْهِ فَزِعاً مِنْ ذلكَ الصَّوتِ... وَهُوَ صَوتُ جَبْرَئيل الرُّوحُ الاَمِين»؛ نعمانی, الغيبة، ص 235، ح 13.
[20] .شيخ طوسی, كتاب الغيبة، ص 266، ح 54؛شيخ صدوق, كمالالدين و تمام النعمة، ج 2، ص 650، ح 8.
[21] .شيخ طوسی, كتاب الغيبة، ص 435؛ شيخ صدوق, كمالالدين و تمام النعمة، ج 2، ص 652، ح 14.
+ نوشته شده در دوشنبه دوازدهم بهمن ۱۳۸۸ ساعت 10:29 توسط محمد حسین غلامی سرای
|