نمونه سوال برای املای دوم راهنمایی
|
اداره آموزش و پرورش ناحیه چهار تبریز به نام خدا م مدرسه راهنمایی غیرانتفاعی صدرا املای فارسی آزمون نوبت دوم خرداد نام دبیر غلامی سرای نام ونام خانوادگی: نام کلاس: دوم تاریخ: 1 / 3 /90 مدت آزمون : 20 دقیقه |
1- صحیح یا غلط بودن عبارات زیر را مشخص کنید.( 2 ) ص غ
الف) « مأمور» به معنای اجراکننده فرمان و« معمور» به معنای آباد شده است.
ب)« حور» به معنای خورشید و«هور» به معنای خوبان بهشتی است.
ج)«غدر» به معنای نیرنگ و«قدر» به معنای ارزش است.
د)«اساس»به معنای لوازم خانوادگی و «اثاث» به معنای پایه و بنیاد است.
2- باتوجه به معی شکل صحیح حرف افتاده را بنویسید. (1)
تعـ....لل : بهانه آوردن تـ....ـبیه :قرار دادن مـ....ـادله :ستیزه و جدل غَر... : کاشتن
3-باتوجه به مفهوم صحیح ترین کلمه را انتخاب کرده و درجاهای خالی بنویسید.(5/1)
- الف)همیشه دانه آخر.........را که می انداخت،صلوات را بلند ختم می کرد.( تسبیح – تسبیه -تصبیح)
ب )ایرانیان نرم و ............،نجیب ،باادب،......... وخوش رو هستند. (انعطاف پزیر-پرآذرم ، انعطاف پذیر- پرآزرم)
ج ) درختان از پوشش سبز خودعریان می شوند و گویی با .......برگ های زرد و نارنجی درباد،شعله می کشند. (احتزاز – اهتزاز )
د )روزگار .......... دست آوردهای علمی و ......... برتارو پود زندگی بشراست.(تسلّط ،فن آوری - تسلّط، فنآوری - تصلّط ، فنّ آوری )
4- در متن زیرغلط های املایی را یافته و شکل صحیح آنها را بنویسید. (2)
زندگی سفری پرفراض ونشیب است .اگر همیشه خودرایک مسافر به حساب بیاوریم،باید ویژه گی های یک مسافر داعمی را درخود ایجاد کنیم. بیایید از یک زاویه ی دیگر هم به این مسئله نگاه کنیم.
تصمیم گیری ،انتخاب موّثر،تصمیم مناسب در موقعیّت های مهمّ زندگی،توانایی غلبه برعواطف و هیجانات، مانند محار خشم و احساسات گوناگون مانند عشق ، نفرت ،ترس و حتّی شادی.
5- کدام گروه از کلمات همگی از نظر املا صحیح اند؟ (5/ )
الف:حلاوت،حیاهو، لهجه ب:احادیث ،تأسّف بار ،شیوع
ج:استعمار، مُهاربه ، توطئه د:تخصّص ،عرسه ها،فوق العاده
6- در ترکیب ها و عبارات زیر چهارکلمه نادرست را یافته و شکل صحیح شان را بنویسید. (2)
گذر شتابان عمر – هامیان امریکایی او – دومنشع آب – رگ رگ جوشان – طایری درخاکدان غم- فطوای تاریخی- تئارف استاد
7- کدام کلمه ازنظر املایی صحیح است مشخص کنید؟( 1 )
1-موفقیّت ( ) موفّقیّت ( ) 2- مستعمعان( ) مستمعان ( )
3- بوغض ( ) بغض ( ) 4-دعوی دانایی ( ) دعوای دانایی ( )
متن املای تقریری نمره ( 10)
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
متن املای تقریری
کاسه ی صبر کمال لبریز شد.کمال میزبان بود و صاحب خانه؛ لذا نمی خواست در اتاقش کسی از او رنجیده شود و هم چنان در التهاب، مطالب را تحمل می کرد.
یک عمر انس ،هزاران نمونه عشق و محبت شب و روز ،دیدار وخاطرات فراوانی که از او دارم، رمزی در دل من ایجاد کرده است که با هیچ زیبایی و هزاران رجحان دیگر،قابل معاوضه و معامله نیست.
در آن ایّام که دشمن، از آسمان و زمین آتش بمب و موشک برسر مردم بی گناه این سرزمین فرو می ریخت کرخه هرگز رنگ نباخت و برخود نلرزید و آب برلبش نخشکید.- واز هراس،جنب و جوش خود رارها نکرد.
غالب خانه های ایران یک طبقه است. پوشش سقف همه ی بناها به شکل گنبد است؛ چون بنّاهای ایران همه در ساختن گنبد به راستی مهارت تمام دارند.