نمونه   درس  آزاد                     به نام ایزد دانا

بعد از این روی من و آیینه ی وصف جمال     که در آنجا خبر از جلوه ی ذاتم دادند

                                                     خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی شاعری که از گذشته  دور یا به سخنی دیگر از همان  هنگام که شعرش گوش مردم را نوازش می داد و دلهایشان را آرامش می بخشید و خیالشان را با خود به دورترین نقطه می کشانید  ، از همان وقت    که دستنویس دیوانش بدست فارسی زبانان افتاد ، مهرش در دلها جای گرفت و سخنش آشنای جانها شد ، هر کس با الهام از کلام وی بدو لقبی داد ، گاه  او را حافظ شیرین سخن نامیدند و گاه او را لسان الغیب گفتند  .                                                                                                                                                                                                                                                                                   

                                          شمس الدین محمد حافظ باید در یکی از سالهای   هفتصد و بیست و شش یا هفتصد و بیست و هفت هجری قمری پای به عرصه ی وجو د نهاده باشد ؛  زیرا در سال هفتصد و نود و دو هجری قمری در گذشته است و بنابر آنچه در شرح احوال وی نوشته  اند چون ظاهرا شصت ونج سال عمر کرده ، سال تولدش هفتصد و بیست و شش یا هفتصد و بیست و هفت هجری قمری باشد .                                                                                                                                   دوره ی عمر این شاعر بزرگ مصادف شده است   با  حکومت چندتن از امیران خاندان اینجو و آل مظفر . یعنی حافظ زمان حکومت شاه شیخ ابواسحق اینجو و امیر مبارز الدین و شاه شجاع و شاه یحیئ  و شاه منصور را از آل مظفر درک کرد . و این امیران را بجز امیر مبارز الدین - که سخت بادی مخالف بوده مدح نموده است .                                                                                                                                                                                                                            

                                          گویند که پدر حافظ بهاالدین نام داشت و مردی بازرگان بود از نواحی اصفهان یا به قولی توسیرکان و شاید همدان به شیراز آمد و با دختری از اهل کازرون ازدواج کرد و صاحب چند فرزند شد ، که یکی از آنان شمس الدین محمد بود.                                                                                                                                            این شمس الدین محمد هنوز کودکی بیش نبود که پدرش دیده از جهان فرو بست  و چون برادرانش هر یک به گوشه یی رفته بودند در سالهای نوجوانی متعهد خرج مادر شد و چون از مال دنیا دستی تهی داشت به کار نانوایی پرداخت و ضمن کار تحصیل علم می کرد .                      

                                      این که پدر حافظ چنین کسی بوده و یا حافظ بزای تامین هزینه ی زندگی خود و مادرش با نانوایی روزگار گذرانیده و سپس اشتیاق پرداختن به دانش اندوزی او را به آموختن واداشته باشد و یا به قول بعضی از تذکره نویسان ؛ در آرزوی شاعری ،حضرت علی بن ابیطالب را بخواب دیده و ذوق  و قریحه شاعری در او پدیدار شده باشد ، سخنی است که به سادگی نمی توان پذیرفت .                                                                                

 استاد دکترعبدالحسین زرین کوب در این باره می گوید :                                                                                                                                                                                                                                                                 

 «... وی در این ایام (ایام حکومت شیخ ابواسحق) جوانی نو رسیده بود . اهل فضل و ظاهرا از ثروت و مکنت هم نصیبی داشت . روایتی است که از وی در روزگار جوانی نانوایی فقیر  می سازد که گویی از درس و سواد هم بی بهره بوده است . به موجب این روایت، طبع شعری این نانوای جوان را به گفتن سخنانی وامی داشت که مایه یاستهزای مردم می شد . تا یک شب امیر مومنان را به خواب دیده و از برکت وی طبع موزون یافت ... اما این  البته افسانه یی  بیش نیست و قرنها بعد ظاهرا باید آن را درست کرده باشند ... »                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

                                                     بعید نیست که پدر حافظ بازرگان بوده باشد و ثروتی داشته و این ثروت به میراث حافظ رسیده باشد . زیرا حافظ را به لقب خواجه می خوانند و خواجه عادۀ لقب مردمان ثروتمند بوده است .                                                                                                                                                                                                                                                            

روز های جوانی حافظ مصادف بود با دوران شیخ ابواسحق اینجو ، ابواسحق اینجو در این ایام هیچ نگرانی نداشت  جز آنکه از جانب امیر یزد مبارزالدین محمد مظفر- خاطرش مشوش بود ، اما با وجود جوانی ، و قدرت و بی باکی که داشت . بدین مهم دل مشغول نمی داشت  و آن را به هیچ می شمرد ، به ویژه آن که عامه ی مردم بدو دلبستگی داشتند و او گمان می برد که این مردم او را حمایت خواهند کرد ، براساس همین اطمینان خاطر بود که کاخ بهشت سعادت را در میدان سعادت آباد شیراز بنا نهاد و بی خود نیست که حافظ سرود :                                                           

دیدی آن قهقهه کبک خرامان حافظ

 که ز سرپنجه ی شاهین قضا غافل  بود                                                                                                                        در این هنگام شیراز گرچه به ظاهر آرام بود ،لیکن شهر به دست ماجراجویان ، کد خدایان محله ها اداره می شد و حمایت آنان از امیر فارس در تحکیم پایه امارت شاه شیخ ابواسحق بسیار موثر بود ، چنانکه همین کدخدایان محله ی وی را در قبال رقیبانش حمایت می کردند و  به یاوری اینان شاه شیخ بر رقیبان غلبه کرد .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

با این اوصاف نباید تصور کرد که مردم شیراز به تمامی مشتاق زهد و پارسایی و نیکوکاری بودند . این مردم به جز زهد و پارسایی از درک لذت و بی بند و باری چشم نپوشید ند ؛ از جانبی اهل خیرات و حسنات و مسجد و مجلس وعظ بودند و از سویی در مجالس انس و عیش و شادخواری حاضر می شدند . و شمس الدین محمد که قرآن را به چهارده روایت از بر می خواند در چنین محیطی پرورش یافته بود ئ این اضدا را می دید . ومی دید که چگونه مردم این دیار در مسجد زاهدند و در میخانه زند ،فریادش بر می خاست و بر زاهد ریایی و صوفی ظاهر ساز نفرین می کرد و افشاگر رازشان بود که :                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

صوفی که بی تو توبه به زمی کرده بود دوش      بشکست عهد چون در میخانه دید باز

                                   درست است که شیراز در این روزگاران گرفتار جنگ و ستیز و قتل و نهب غارت بوده  ؛ اما در همین حال مرکز علم و هنر و بحث وتحقیق بود . مدارس معتبر بسیاری در آنجا وجود داشت مانند مدرسه مجدیه ، مدرسه ی خاتونیه ، مدرسه شاه محمود   و رباط شیخ کبیر .

و استادانی در فنون گوناگون ، ادب  ، تفسیر ، حدیث ، کلام ،حکمت وعلوم  ریاضی در آنها به کار تعلیم اشتغال داشتند . و از همه مهم تر و والاتر اینکه قرآن درس جدی بود و بودند اشخاصی که قرآن را حفظ می شدند و به روایات مختلف فرامی گرفتند . حافظ قرآن را به چهارده روایت حفظ بود  و بدان سبب لقب حافظ یافت ؛                                                                                                                                                                                                                                                                                 

       عشقت رسد به فریاد گر خود  بسان حافظ                                                                                                                                         قرآن ز بر بخوانی  در چارده روایت                                         

قرآن و حدیث دو مرجع بزرگ فکری برای حافظ بوده است که دائما ذهن شاعر را به خود مشغول داشتند و تاثیری فراوان به شعر وی گذاشته اند ؛ خود حافظ در بیتی اظهار می کند که او از همه حافظان قرآن بهتر لطایف حکمی را با نکته های قرآنی گردآورده است :                         

زحافظان جهان کس چو بنده جمع نکرد                 

    لطایف حکمی با  کتاب قرآنی                                                                      

از بعضی از اشعار حافظ به خوبی برمی آید که وی برعلم فلسفه و نجوم تسلطی داشته و از پزشکی نیز بی اطلاع نبوده است .                                                          

 به آهوان نظر«شیر آفتاب »بگیر         

به دان دوتا«قوس مشتری » بشکن                                                

دریغ است که در اینجا از طنزپردازی حافظ سخنی هرچند کوتاه نگویم . طنز حافظ همچون طنز فردوسی از رکاکت و زشتی و ناسزاگویی کاملا پاک و منزه است . او به هیچ وجه قصد ندارد کسی یا طایفه و جماعتی را به عنوان طنز به باد ناسزاگیرد و یا خواننده را با این طنز خود به خنده وادارد .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

طنز حافظ عبرت انگیز است با کلامی شیرین ومعنایی تلخ آدمی را به تفکّر و سپس نتیجه گیری وا می دارد .                                                                                                           

                   چه جای صحبت نامحرم است مجلس انس     

سر پیاله بپوشان که خرقه پوش آمد                                                             

ز   خا نقاه   به   میخانه   می   رود  حافظ                                                                    

مگر ز مستی زهو و ریا به هوش آمد                                                         

  هر چند آنچه بر این چند برگ نوشته شده است قطره یی است از دریا ، و سخن درباره ی حافظ هرچه گفته شود ناچیز است ؛ ولیکن   در این جا بیش از این را مجال گفتن نیست .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

لیک اینم بس که چه دشمن  ،چه دوست                                                                                                                                     گوید این کس ار خریداران اوست                                    

 علاقه ی حافظ به شعر از کجا پدید آمد ؟

 


.......................................................

 طنز پردازی های حافظ چگونه بودند ؟

 چرا خواجه شمس الدین به حافظ ملقب بود ؟

                                                                                               

 

حکایاتی از حافظ تهیه کرده و در کلاس ارائه دهید .  

 در مورد زندگی شاعران دیار خود در کلاس گفت و گو کنید .

 

چند نمونه از اشعار شاعران تبريز كه در مورد اين شهر است بنويسيد .

 نام آواي هر يك از اسم هاي زير را بنويسيد .

آب : . . . . . . . . . . . .                                                     سگ : . . . . . . . . . . . .

باد : . . . . . . . . . . . . .                                                      آتش : . . . . . . . . . . .

 

 خود را به جای یک انسان بزرگ فرض کنید و داستانی از یک سفر خود بنویسید .

 با کلمات زیر جمله ی ادبی بسازید.

طبع شعری : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .          سال های نوجوانی  : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

الهام بخش : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .          مال دنیا : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

املا : . . . . . . . . . .                                                                                             

-       در هنگام نوشتن املا به سخنان گوینده خوب گوش کنید تا کلمه ی گفته شده ی او را با کلمه ی دیگری اشتباه نگیرید .

-       در هنگام نوشتن املا اگر طرز نوشتن کلمه ای را ندانستید دنبال ریشه ی آن کلمه بگردید تا به معنی و طرز نوشتن آن پی ببرید .

 

-